Professionals





Smart Home raakt steeds meer ingeburgerd

De helft van alle Nederlanders is inmiddels bekend met de term Smart Home. Dat blijkt uit de nieuwste online meting van de GfK Smart Home Monitor onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. Consumenten zien steeds vaker de voordelen van Smart Home in, met name op het gebied van controle en gebruiksgemak. 1 op de 3 voorlopers binnen de categorie verwacht zelfs binnen nu en twee jaar zelf een huis te hebben dat volledig ‘smart’ is.

In 2016 concludeerden Gfk dat ‘slechts’ 38% van de consumenten op zijn minst bekend is met Smart Home, nu ligt dat op ruim 50%. Bijna 60% van deze groep geeft aan zeer geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheden van Smart Home-oplossingen.

Verschillende beweegredenen
Het profiel van geïnteresseerden in deze toepassingen is overwegend mannelijk (58% man tegenover 42% vrouw), in de leeftijd tussen 18-49 en hoogopgeleid. Zij hebben verschillende redenen waarom Smart Home-oplossingen interessant voor hen zijn. De belangrijkste redenen hiervan zijn energiebesparing, betere controle en/of mogelijke kostenbesparing en het gemak dat de Smart Home oplossingen overal te bedienen is. Op categorieniveau wordt duidelijk dat de interesse in Smart Gezondheid en Smart Beveiliging het meest stijgt.

Privacy en stembediening
Bijna de helft van de consumenten geeft aan dat ze zich zorgen maken om hun privacy vanwege de toenemende automatisering. Naast kosten (51%) is privacy (30%) de belangrijkste reden om geen Smart Home-oplossingen aan te schaffen. Opvallend is dat één op de drie consumenten het leuk lijkt om apparaten via de stem te besturen. Toch gaat een overgrote meerderheid (circa 63%) voor reguliere bediening van Smart apparaten en niet voor stembediening (12%). Dit heeft waarschijnlijk met de beperkte bekendheid van deze techniek te maken: ongeveer een kwart van de consumenten weet goed wat virtuele assistenten zijn.

Internet belangrijkste bron
Voor consumenten is het internet de belangrijkste bron van informatie bij het aanschaffen van Smart Home-oplossingen. Onafhankelijke websites als beoordelingssites (46%) en informatieve websites (45%) hebben de voorkeur boven de websites van fabrikanten en (web)winkels (beide 34%). Qua aanschaflocatie is er niet één partij die erboven uitsteekt. De fysieke (30%) en online (26%) elektronicaspeciaalzaak worden het vaakst genoemd, gevolgd door de installateur (25%) en directe aanschaf via de fabrikant (20%). Er lijken dus kansen te liggen voor (nieuwe) aanbieders die zich heel sterk met Smart Home willen profileren.

Kansen voor abonnementsvormen
Bijna de helft van de consumenten is bij de aanschaf van een Smart Home oplossing bereid om maandelijks een bedrag te betalen. 34% gaat voor een vast bedrag, 27% gaat voor alleen een maandbedrag en 19% voor een vast bedrag + maandbedrag. Een abonnementsvorm biedt dus mogelijkheden, mits de voordelen en voorwaarden maar duidelijk worden gecommuniceerd.