KNX Algemeen





Aantal slimme luidsprekers groeit naar 225 miljoen in 2020

Uit onderzoek van analistenbedrijf Canalys blijkt dat eind dit jaar ongeveer 100 miljoen slimme luidsprekers zijn verkocht, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Onderzoekers van het bedrijf verwachten dat het aantal verkochte exemplaren in 2022 is opgelopen tot 225 miljoen in het jaar 2020.

Naast het aantal verkochte slimme luidsprekers, komt er ook verandering in het marktaandeel van de verschillende marktpartijen. Momenteel steekt Amazon Echo met kop en schouders boven de concurrentie uit, met een marktaandeel van 50 procent. Google Home en de Apple Homepod volgen met een marktaandeel van respectievelijk 30 en 4 procent.

Veranderingen marktverhoudingen
Apple ziet haar aandeel in de markt van slimme luidsprekers in 2020 meer dan verdubbelen, naar 10 procent. Het marktaandeel van Amazone daalt juist sterk, waardoor Amazone Echo in 2020 een marktaandeel heeft van 34 procent. Google heeft rond deze periode eenzelfde aandeel in de markt, waardoor een ‘titanenstrijd’ zou kunnen ontstaan. Opvallend is dat Canalys ervan uit gaat dat er geen significante rol op de markt is voor nieuwe spelers, terwijl Sony en Sonos wel degelijk die ambitie op dit marktsegment hebben.

Aantrekken ontwikkelaars
Volgens Canalys draait het in de markt van slimme luidsprekers net als bij andere snel opkomende platforms om het aantrekken van talentvolle ontwikkelaars. Zowel Google als Amazon strijden voor marktaandeel om hun waarde en bereik aan deze ontwikkelaars te tonen. De creaties van deze ontwikkelaars vergroten op hun beurt weer de aantrekkelijkheid van de slimme luidsprekers.

VS grootste marktaandeel
De huidige dominantie van Amazon en Google is mede te danken aan het feit dat de markt voor slimme luidsprekers nu vooral geconcentreerd is in de VS. Eind 2017 was 73 procent van de markt in handen van de VS. Tegen het einde van 2018 verwacht Canalys dat het aandeel van de VS zal dalen tot 64 procent. Voet aan de grond krijgen in China is cruciaal voor Apple, Google en Amazon, maar ze zullen ook te maken krijgen met intense lokale concurrentie.

Slapende reus
Het aandeel van China in de markt stijgt naar verwachting van ongeveer 3 procent eind 2017 naar 10 procent aan het einde van dit jaar. Onderzoeksanalist Hattie He van Canalys spreekt van een ‘slapende reus’. “Lokale actoren zoals Alibaba en Xiaomi investeren fors in slimme luidsprekers en met 450 miljoen huishoudens – drie keer zoveel als in de VS – heeft China een enorm potentieel”, aldus He.

Bron en afbeelding: Canalys.